Oppilaitosten yhteiset yrittäjyyskasvatuksen kehittämistavoitteet

Yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikka »

  • Oppijassa syntyy intohimo itsensä kehittämiseen ja uuden oppimiseen yrittäjyyskasvatuksen pedagogiikan kautta.
  • Oppijalähtöiset, toiminnalliset ja yhdessä oppimiseen perustuvat oppimismenetelmät ovat osa arkea perusasteelta korkea-asteelle.
  • Oppijan ”oman jutun” löytäminen, tukeminen ja ohjaaminen ovat jokaisen opettajan tehtäviä.

Opettajien työelämä- ja yrittäjyyskasvatusosaaminen »

  • Opettajilla on ajantasainen tietous maakunnan elinkeino- ja työllisyysrakenteesta sekä oppijoiden mahdollisuuksista työllistyä omaan kotimaakuntaan.
  • Opettajien ja rehtorien koulutus tarjoaa välineitä työelämälähtöisen oppimisen toteuttamiseksi ja työelämäosaamisen kehittämiseksi.
  • Opetushenkilöstön yrittäjyyskasvatusosaamista arvioidaan kerran vuodessa Lappeenrannan teknillisen yliopiston kehittämällä Yrittäjyyskasvatuksen mittaristo -arviointivälineellä. (Yrittäjyyskasvatuksen mittaristo)

Yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristö »

  • Oivaltamisen ilo, vastuunottaminen ja yhdessä tekeminen ovat oppilaitosten innovatiivisten yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristöjen kulmakiviä.
  • Pari- ja tiimiopettajuus ovat työelämälähtöisen oppimisen ja oppimisympäristöjen toiminnan arkea.
  • Yrittäjyyskasvatuksen oppimisympäristöt kuvataan oppilaitoksien opetussuunnitelmiin tai erillisiin oppilaitoksien yrittäjyyskasvatusstrategioihin.

Oppiminen työelämän kanssa »

  • Jokaisessa oppilaitoksessa on nimetty työelämävastaava ja jokaisessa yrittäjäjärjestön paikallisyhdistyksessä on nimetty yrittäjyyskasvatusvastaava.
  • Oppilaitoskohtainen työelämäyhteistyön vuosikello rakentuu paikallisyhdistyksen, työelämänedustajien ja opetushenkilöstön dialogina ja yhteistyönä.
  • Ope-yrittäjätreffit ja YES Kummit -toiminta ovat käytössä perusasteelta korkea-asteelle.
YES rakentaa tulevaisuutta, jossa jokaisella nuorella
on mahdollisuus yrittäjyyskasvatukseen.
css.php